Kirjahaastattelu: Kellopelikuningas ja kertomisen melodia

Magdalena Hai Finnconissa 2013

Magdalena Hain kirjoissa hurmaavat henkilöhahmot, mutta erityisesti kirjailijan luoma maailma, jossa eletään 1800-lukua steampunkiahtavasti nytkähtäneellä maapallolla. Napajäät ovat sulaneet, mutta mekaniikka on kehittynyt huimasti todelliseen 1800-lukuun verrattuna: niinpä todellisuutta ovat niin ilmalaivat, putkiposti kuin höyryllä käyvät automobiilinomaiset kulkijatkin.

Steampunkin fantasiasta ja 1800-luvun seikkailuromaaneista ammentava nuortenromaanisarja sai kuitenkin alkunsa päähenkilöstä, kertoo kirjailijatar Hai.

– Aloin kirjoittamaan kirjaa Gigistä, nuoresta sankarittaresta. Tarina rakentui hänen ja muiden hahmojen ympärille. Näistä lähtökohdista johtuen Kerjäläisprinsessasta tuli samalla nuortenkirja. Kirjoitin Kerjäläisprinsessan myös yksittäiseksi kirjaksi, koska silloin ei voinut vielä tietää, että kirjasta tulee trilogia.

Myös tänä vuonna ilmestynyt Kellopelikuningas on kirjoitettu yksinäänkin ymmärrettävissä olevaksi romaaniksi, vaikka se on trilogian keskimmäinen osa. Testasin – ja mielestäni ymmärsin, mistä on kyse, vaikka aiempi teos oli lukematta.

Kellopelikuningas kertoo Keloburgissa maanpaossa asuvan prinsessa Gregorovian (Gigin), hänen kolmen sisarensa ja perheensä elämästä kuohuvassa Keloburgin kaupungissa. Keloburg on Vihreän maan pääkaupunki, jossa Gigin isä, Umbrovian pakolaiskuningas, on vähitellen noussut kellopelilelujen näpertelijästä paikallisen hallitsijan suosikiksi, ja rakentaa  jättimäistä ilmalaivaa paikalliselle hallitsijalle. Samalla Gigin perhe on noussut köyhyydestä ja päässyt muuttamaan Alhaistosta rikkaiden kaupunginosaan.

Äkillisestä arvonnoususta huolimatta Gigi viettää edelleen aikaa alhaistolaisystävänsä, lehtipoika Henryn seurassa. Kun hän Henryn ja köyhien katulasten parissa hengaillessaan tajuaa, että paikallinen uskonlahko vehkeilee niin hänen isänsä kuin ilmalaivan tuhoamiseksi, hän päättää selvittää, mistä on kyse ja miten tämä vehkeilyhanke pysäytetään. Seikkailuhan siitä sukeutuu.

Ja millainen seikkailu! Keloburgin kaupunki itsessään on eläväinen makujen, hajujen ja katujen labyrintti luokkayhteiskuntineen – mutta Kellopelikuninkaassa päästään myös pidemmälle. Gigi matkustaa junalla pohjoiseen Jääjärvelle, ja toisaalta kirjassa muistellaan Umbrovian metsiä ja haaveillaan Pariisista.

– Kirjoittamisvaiheessa ajattelen aina tarinaa. Editointivaiheessa ajattelen lukijaa. Ja lukijat sitten ottavat kirjat omakseen, jos ottavat. Olen saanut Kellopelikuninkaasta tosi hyvää palautetta, mikä on tietysti ilahduttanut.

Gigin seikkailun monimuotoisuus voisi hyvinkin – jos tällainen rahvaanomaisesti steampunkahtava ilmaisu sallitaan – ampua juonet saluunan seinälle haulikolla. Kirjailija onnistuu kuitenkin kuljettamaan tarinaa selkeästi ja mukaansatempaavasti. Magdalena Hai kertookin olevansa erittäin tarkka tyylistä, joka on sekin Gigin hahmosta lähtöisin.

– Kirjoittaminen tulee selkärangasta. Kirjoitan musiikin tahdissa, jotta tekstiin tulee oikea kertomisen melodia. Kellopelikuningasta kirjoittaessa kuuntelin paljon Reginan parin vuoden takaista Euroviisubiisiä Bistra voda, Puhtaat vedet. Se kertoo uudistumisesta, anteeksi antamisesta ja ja toivosta ja sopii sen takia  etenkin loppukohtaukseen. Vaikka en täysin ymmärrä mitä siinä sanotaan, tunnelma on oikea ja kappale ankkuroi oikeaan tunnetilaan.

Lukijana Hai hakee myös tunnetiloja. Hänen lemppareitaan ovat yhden ihmisen tarinat, joihin vedetään mukaan koko maailma.

– Kaikki kelpaa Jane Austenista Neil Gaimaniin, kunhan tarina on täyteläinen ja vie lukijan mukanaan. Sellaista haluan myös itse kirjoittaa, niin lapsille kuin aikuisille.

Magdalena Hain ensimmäinen Keloburgiin sijoittuva aikuisten tarina Siivekäs mies Isaac ilmestyi Osuuskumman tuoreessa steampunknovelliantologiassa Höyryä ja helvetinkoneita.
Kirjailijatar on tavattavissa Helsingin kirjamessuilla sunnuntaina Louhi-lavalla klo 14.00. Myös Osuuskumman ständiltä (6h105, yhdessä mm. Robustoksen kanssa) saattaa hänet viikonloppuna löytää. Osuuskumman messupläjäys löytyy täältä.

***

Magdalena Hai: Kellopelikuningas
Kansi: Sára Köteleki
Karisto 2013
330 s.

One thought on “Kirjahaastattelu: Kellopelikuningas ja kertomisen melodia

  1. Pingback: Magdalena Hai | Stalkerid

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *