Kirjaläppää: Erään kirjashoppailuyrityksen tarina

Kivijalkakauppojen kirja-alet. Mikä ihana vuosittainen hypistely-, innostumis- ja heräteostomeininki! Tänä vuonna en pääse seikkailemaan budjettiani puhki kivijalkakaupoissa, joten ajattelin shoppailla itseni kirjatärviölle nettikirjakaupoissa. Mitä jäi käteen?

Yhdessä kirjakaupassa koko saitti näytti “error 404”. Ok, no problemo, ajattelin lunkisti ulkomaankielellä. Riittäähän näitä, nettikirjakauppoja.

Seuraavassa nettikaupassa pääsin oikein kassalle asti. Mutta olisin halunnut noudatuttaa kirjat myymälästä postilähetyksen sijaan. Tämä ei puolestaan sopinut nettikirjakaupalle – täppää ei saanut millään keinolla muutettua 15 minuutin tuhertamisen jälkeen. Ottaen huomioon, että 19 kirjan valitseminen koriin kesti 40 minuuttia, oli tämä lievästi sanoen harmillista ja kuluttavaa. Kori jäi kauppaan.

Lannistumattomana kirjatuhlarina yritin kolmanteen kauppaan. Sen yhteyden tiedän hitaaksi, mutta em. kokemusten jälkeen en jaksanut odottaa enää viidettä minuuttia, että nettikauppa jauhaisi itsensä tuotevalikkoon saakka.

Neljäs nettikauppa puolestaan päästi jo valikoimaan ostoskorin täyteen. Success, hihkuin kassalla musteenkiilto silmissäni. Paitsi ei ollut. Koska kirjan ostamaan päästäkseen olisi pitänyt käydä läpi kanta-asiakkaaksirekisteröitymisprosessi. Enkä halua ruveta kanta-asiakkaaksi. Jätin lievästi sanottuna katkeroituneet hyvästi 12 kirjan kauppakassilleni.

Toisin sanoen, käteen jäi tästä shopping-elämyksestä koko budjetti, 3,5 turhautumisen tuntia ja ilonkyyneleet HelMetissä. Kiitos ja <3 kirjasto, mihin meidän verorahat menevät.

Sovitaanko, että hommataan ensi vuoden aikana Suomeen joku toimiva iso nettikirjakauppa, ettei tarvi jatkuvasti itkeä sitä, miten heikko kustannusalan kannattavuus nykyään on? Ja iso kiitos pienkustantamojen omille kirjakaupoille, jotka toimivat todella erinomaisen hyvin.

20 thoughts on “Kirjaläppää: Erään kirjashoppailuyrityksen tarina

  1. Minna Vuo-Cho

    Hah, minä jo olen tässä miettinyt, että tämä lama/talouskriisi on varmaan kauppojen itse aiheuttama kiertäessäni turhautuneena kivijalkakaupoissa rahat kourassa ja tyhjiä hyllyjä katsellen. Useamman kerran on viime viikkoina käynyt niin, etten ole saanut ostettua haluamaani, koska se on joko loppu tai sitä ei muuten vaan ole valikoimissa. Eikä kyse ole ollut mistään supererikoistuotteista vaan joko kaupan itsensä mainostamasta lelusta tai ihan kodin perusjutuista.

    On turha valittaa, etteivät kuluttajat kuluta, jos ei ole mitä ostaa tai kaupat eivät toimi.

    Reply
    1. Taika Post author

      Niinpä. Olen tavallaan helpottunut, että en ole kokemukseni kanssa yksin, mutta toisaalta todella, todella harmistunut.

      Reply
  2. Kirsi Hietanen/Kirsin kirjanurkka

    No johan! Ajattelin vähän laillasi, että voisi noita nettikauppoja tässä katsella, kun en jaksaisi enää kolmatta ryntäystä tehdä lähikaupunkiin välipäivinä. Ehkä sittenkin kannattaa. Tai sitten ei. Kirjoja en nyt ole koettanut viime aikoina ostella paitsi Bazar-kustantamon alesta, joka toimi kaikkineen kuin rasvattu. Paheksutuista ulkomaisista nettikaupoista tilasin pojan vaatejoulahjat, ja toimi myös moitteetta. Mutta ihan oikeista kaupoista on hieman noita Minnan kokemuksia: ei ole, on loppunut joulun takia, ei enää valmisteta…

    Reply
    1. Taika Post author

      Mä olen aleostellut viimeksi Rosebudista (siellä on ale eri aikaan) ja Sammakko-kustantamosta. Molemmat toimivat, niin kuin olettaisikin: täppäät kirjat koriin, kirjailet toimitustiedot, maksat lähetyksen ja valmista tuli. Jotenkin näiden kokemusten perustella arvioin, että ei kirja-ale isommissa kirjakaupoissa sen vaikeampi prosessi olisi.

      Reply
  3. Sirpa

    Se on tuo nettiostoksilla käynti aikaa ja hermoja vaativa toimenpide, olen huomannut. Mutta sinnikkyys palkitaan. Hitaidenn sivujen latautumista kun vaan jaksaa odotella, niin JESS, sieltä ne kirjat tulevat.
    Se on vähän sama kuin tuolla kivijalkakaupoissa. Pitää sietää töniviä ihmisiä, ruuhkaa, ja kuumuutta. Mahdollisesti vielä matkojen päähän kulkemisen näin maaseudulta, niin alennukset menevät bensoihin tai matkalippuihin.
    Useimmista nettikaupoista saa nylyään kirjat postikuluitta – ainakin rekisteröitymällä/ kanta-asiakkaana. Aluksi minäkin protestoinn sitä vastaan, mutta ei se niin hirviää ollutkaan.
    Eikun shoppailemaan.

    Reply
    1. Taika Post author

      Töniviä ihmisiä jne pidän osana tunnelmallista kivijalkashoppailukokemusta. Nettishoppailun puolestaan kuuluu olla nopeaa, helppoa ja yksinkertaista – klik, klik, klik, napunapunapu ja eikun pakettia odottelemaan. Olen vissiin Amazonin jo viime vuosituhannella poispilaama, mutta jos tämä oletus toimii lähestulkoon kaikissa nettikaupoissa kestovaipoista ruokaan, niin miksei se toimisi kirjakaupoissakin?

      Reply
      1. Sirpa

        Tosiaan yhdet sivustot jauhaa aika pitkään auki valikkoaan, mutta tälla kertaa jaksoin odotella. Joskus en ole jaksanut. Toisessa isossa kaupassa niitä alekirjoja piti etsiä jotekin aihealueittain, siihen en jaksanut.
        Yhteen piti kai rekisteröityä, mutta sen olen tehnyt jo aiemmin, niin ei tuottanut tilaus ongelmia.
        Sitten olen tehnyt kustantamojen sivuilta suitsait ostoksia. Lisäksi olen harrastanut muutakin nettiostelua. Pienistä puodeista on käynyt joustavasti, mutta itse asiassa isommat liikkeet vaativat näitä rekisteröitymisiä ja kyselevät erilaisia bonus-/plussa- ym. numeroita. Mutta hyvin on kaikki tulleet ja yleensä jo tuotetta valitessa ilmoittanut, jos ei ole saatavissa. Tai sitten lukee jo valmiiksi “ei saatavilla/ tuote loppuunmyyty”, jolloinka tietysti ajattelee, että miksi ko. tuote yleensä sitten on tarjolla.

      2. Taika Post author

        Niinpä. Mun mielestä noi aihealueet on vielä ihan ok, jos pystyy valitsemaan kuvake- ja nimekelistaustyypeistä mieleisensä. Aina ei voi. Pahinta on, jos kampanjatuotteet tulevat automaattisesti yhdessä tuhannen nimekkeen listassa, kaikki aihealueet sekaisin. Onko se nyt niin vaikeaa säätää ne vaikka sitten aihealueittain siihen jättilistaan? Ehkä on. Lisäksi nämä “seuraa tuotetta -nakkulat sapettavat, jos ei ilmoiteta, että onko kirja loppu, vai mikä ongelma sen kanssa on.

  4. Ben

    Suosittelen kokeilemaan kustantamojen omia nettikauppoja. Jos kirjakaupat eivät halua palvella, niin jätetään sitten välikäsi pois.

    Reply
    1. Taika Post author

      Joo, nämä ovat toimineet hyvin, mutta olisi kauhean kätevää, jos voisi ostaa kirjat kerralla yhdestä paikasta, sen sijaan että poukkoilee ympäriinsä – etenkin, jos ei muista kirjailijan kustantajaa (ja monet kirjailijat vielä vaihtavat kustantamoita). Toisaalta kaikilla kustantamoilla ei ole omaa klikklikkauppaa.

      Reply
  5. Norkku

    Minä ostelin eilen erään kotimaisen toimijan nettikaupassa. Sivu ei nyt sentään kaatunut (siitä lämmin kiitos), mutta käytettävyys saa kyllä it-ihmisen kyyneliin. Kun ulkomaisissa kaupoissa on tottunut siihen että esim. haku-ehtojen muuttaminen ja listan selaaminen käy helposti ilman turhaa skrollailua, ei oikein viitsisi katsella tämmöisiä alkeellisia virheitä. Jos halutaan kilpailla esim. Amazonin kanssa, pitää ottaa oppia esimerkiksi heidän sivujensa toiminnasta. Nykypäivän kuluttajalla kun on varaa valita.

    Ja muuten, Helmetin sivut ja palvelut ylipäätäänkin ovat mainiot. Kauan eläköön kirjasto!

    Reply
    1. Taika Post author

      Kauan ja pitkään! Ei tarvitse edes olla it-ihminen, ja kyyneleet virtaavat kuin Niagara ikään. Ehkä nettikirjakauppa ei ole kaikkien näiden (netti)kirjakauppojen ydintoimintoja, kun ei kannata resursseja sinne laittaa? Tai ne kirjakaupat on suunnitelleet kivijalkakaupan myynti-ihmiset, jotka eivät itse käytä nettikauppoja? Ei voi tietää, mutta ihmetyttää.

      Reply
    1. Taika Post author

      No sekin vielä. Paitsi aina ei ole, etenkin noissa pienemmissä kustantamoissa on usein samanhintaista tai halvempaa. Tai esim. akateemisempien kustantajien (Gaudeamus, Vastapaino, Faros esim.) nettikaupoissa on tarjolla *kaikki* kirjat (teasereineen parhaassa tapauksessa) välittömästi saatavilla, jolloin hyvä ja nopea palvelu trumppaa sen parin euron säästön.

      Reply
  6. Taija

    En oikein osaa sanoa tähän kuin voi kamala. Olisi kiva tietää, millaista jos minkäänlaista onsite-analytiikkaa noissa suomalaisissa tai suomenkielisissä nettikirjakaupoissa tehdään, kun samankaltaisten ongelmien annetaan jatkua kuukaudesta toiseen.

    Reply
    1. Taika Post author

      Joo, kyllähän nämä kaupat olisivat tällaisine ongelmineen varmaan vuosituhannen alussa vielä kelvanneet. Mutta kellä on enää edes käytössä 13 vuotta vanhoja tietokoneita?

      Reply
      1. Juha

        Muusta maailmasta poiketen Suomessa huono käytettävyys on käyttäjän vika. Uutisissa it-johtajat kirkkain silmin selittävät, että jossain Pirkanmaalla on kahdeksan onnellista käyttäjää, joten kellään muullakaan ei pitäisi olla ongelmia. Toimiakseen maailman täytyy enää muuttua sen ympärillä. Tietojärjestelmä on onnistunut, jos se on saatu valmiiksi. Tulee mieleen lampun vaihtaminen taloa pyörittämällä. Käyttöliittymäsuunnitteluun on tarjolla fiksua, koulutettua väkeä, mutta tämä osaaminen ei syystä tai toisesta ui järjestelmiin. Kalliit projekti syntyvät kuolleina.

        Verkkokirjakaupoille riittää kivat värit. Volyymit on niin pieniä, että suurta investointia ei kannata tehdä, ja niin suurenkin verkkokirjakaupan hakutoiminnallisuudet saattavat ammattilaiset kollektiiviseen häpeään.

        Tätä on tietoyhteiskunta.

      2. Taika Post author

        😀 Sä selität tän kyllä tosi hyvin. Menen nurkkaani häpeämään. Eiku täähän on mun nurkka.

  7. Pingback: Bonnierin Akateeminen avautui tänään | Kirjasfääri

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *