Kirjaläppää: Amazon-Hachette, kolmas eräpallo

Jean HachetteKoko kevään kansainvälistä kirjamaailmaa piinannut hinta- ja sopimussodasta Amazonin ja Hachette-kustantamon välillä on kiepsahtanut viikonlopun aikana uusiin sfääreihin.

Tilanne ennen

Lyhyt mutta suurpiirteinen referaatti: Amazon haluaa myydä e-kirjoja sillä hinnalla, jolla se katsoo e-kirjojen myyvän, Hachette puolestaan haluaa e-kirjoistaan sellaisen tukkuhinnan, jonka se niistä haluaa. Koska kiistaan ei ole saatu ratkaisua, Amazon on teknisten ratkaisujen avulla pyrkinyt estämään Hachetten kirjojen myyntiä sivuillaan. Ks. lisää täältä.

Tilanne nyt

Kiista eskaloitui viikonlopun aikana, kun pieni, mutta vaikutusvaltainen joukko bestselleristejä osti koko sivun mainoksen Amazonia vastaan New York Timesista (raportti The Guardianissa). Mainoksessa lähes tuhannen kirjailijan joukko huomauttaa Amazonin toimivan epäeettisesti ja toimivan omaa liiketoimintaideologiaansa vastaan.

Allekirjoittajien joukko on bestselleristi Douglas Prestonin kokoama: hän julkaisi vetoomuksensa Publisher’s Weeklyssä, joka on kustannusalan suurin uutislehti. Vetoomuksessa lukijoita (kustannusalan ammattilaisia) pyydettiin osoittamaan mieltään kirjeitse Amazonin toimitusjohtajalle Jeff Bezosille. Amazon syyttää kirjailijoita omien etujensa vastaan taistelemisesta ja kirja-alan vanhentuneiden rakenteiden ylläpidosta, sekä Hachettea kirjailijoiden käyttämisenä ihmiskilpenä kahden korporaation välisessä kiistassa.

Mikä on Amazonin jännittävä vastalaukaus?

Mrs. ReaganAmazonin vastalaukaus tilanteen kärjistämiseksi on, että tämä maailman suurin kirjakauppa pyytää asiakkaitaan, lukijoita, pyytämään Hachetten johdolta, että herkeäisivät olemassa tollasia ja ajattelisivat lukijan etua. Oikeasti: ks. täällä.

Suurpiirteinen lyhennelmä: Amazon valittaa kirjelmässään, että Hachette ei kertakaikkiaan suostu Amazonin ehtoihin. Amazon väittää haluavansa vain lukijoidensa parasta tarjoamalla netin halvimmat e-kirjat. Sitä paitsi e-kirjamarkkinat ovat muutenkin niin pieni murunen Hachetten liikevaihdosta, että on pikkumaista vääntää näin tyhmistä sivuseikoista.

Amazon kääntää tällä vetoomuksellaan kätevästi katseet omasta liiketoimintamallistaan (hei myydään e-kirjat halvimmalla, niin myydään eniten JA myydään ne tälle meidän omalle laitteelle!) ja samalla sälyttää vastuun liikeneuvotteluistaan lukijoille. Helppoa, kätevää, ja ennen kaikkea hyvää liiketoimintaa!

Menee viestintäosaston aika sitten siihen, mistä heille maksetaan, eli “no comment”in toistamiseen puhelimessa.

Fantastinen tarjous juuri sinulle, Lukijamme! Haluatko juuri sinä ruveta maailman suurimman kirjakauppiaan tussarin hauliksi? Ks. osallistumisohjeet yllä.

8 thoughts on “Kirjaläppää: Amazon-Hachette, kolmas eräpallo

  1. Minna Vuo-Cho

    Hah… eihän Amazon kait edes myy e-kirjoja vaan “kirjojen lukuoikeuksia”, jotka he voivat peruuttaa, kun siltä tuntuu… Näin oli ainakin jossain vaiheessa ja yksi syy siihen, miksi ostan e-kirjani muualta ja muulle lukulaitteelle…

    Reply
    1. Taika Post author

      Nyt saatan puhua läpiä päähäni, mutta mun ymmärryksen mukaan suurin osa e-kirjoista on jollain tavalla lisensoituja (esim. niitä ei saa myydä, lainata tai testamentata eteenpäin, niin kuin ostettuja kirjoja), ts. “ostajalla” on jotenkin rajattu käyttöoikeus ostamaansa teokseen. Eri yrityksillä on erilaisia käyttöoikeuksien rajauksia, ja Amazonilla todella, todella tiukat moniin muihin verrattuna.

      Copyrightista vapautuneita e-kirjoja säilyttävillä ja jakavilla yhteisöillä puolestaan todella harvoin on mitään käyttöoikeuksien rajoituksia.

      Reply
      1. Calendula

        Lisensioinnilla ja lisensioinnilla on kuitenkin eroa. Amazon voi ihan konkreettisesti tyhjentää Kindlen varoittamatta, jos sille päälle sattuu.

        Sen sijaan noin muuten myytävä e-kirja, vaikka olisikin “lisensioitu”, on jaeltavissa. Usein laittomasti, mutta kuitenkin (vrt. painetun kirjan kopiointi). Eikä katoa mihinkään kuin korkeintaan kovalevyn hajotessa, jos ei ole kopioita.

      2. Taika Post author

        Joo, se että Amazon tekee täysin tökeröitä asioita, johtuu siitä, että ne nyt vaan tekevät täysin tökeröitä asioita, ei itse lisensoinnista, joka voidaan hoitaa hyvin ja reilusti “ostajaa” kohtaan. On esim. lisenssejä, jotka sallivat teoksen lainaamisen yksityishenkilölisensoijallekin, muistaakseni Elisa Kirjan lisenssi on tällainen. On myöscc-lisenssejä (lähinnä omakustanteissa), jotka sallivat kaiken paitsi teoksen massatuottamisen ja jälleenmyynnin ja sitten on universaaleja lisenssejä, jotka sallivat ihan minkä vaan toiminnan teoksen suhteen.

      3. Calendula

        Elisa Kirja sanoo vain, että “Elisan välittämät Palvelut ja sisällöt on tarkoitettu Asiakkaan yksityiseen käyttöön eikä niitä saa kokonaan tai osittainkaan esittää julkisesti, käyttää ansiotoimintaan tai jakaa kolmansille osapuolille. Asiakkaalla ei ole oikeutta kopioida, jälleenlähettää, esittää tai käyttää sisältöä tai Palveluita kuin sopimuksen ja tekijänoikeuslain sallimissa rajoissa. “

      4. Calendula

        Ja vielä floodaan.
        Esim. Osuuskumman e-kirjat eivät ole kopiosuojattuja ollenkaan. Eli niitä koskevat ihan samanlaiset tekijänoikeusasiat kuin painettujakin. Ostajaa ei yksilöidä. E-kirjallaan saa vaikka heittää virtuaalista vesilintua. Tai antaa sen mummolle. …tietysti, jos tarkkoja ollaan, sitä ei saisi kopioida koska tekijänoikeudet. Mutta teoriassa tiedoston voisi antaa jos itselle ei jää mitään. Kuten painetun kirjan. (Poikkeuksena Janos Honkosen Kaiken yllä etana, joka on CC-lisensillä, eli ei-kaupalliseen käyttöön kopioitavissa.)

      5. Taika Post author

        Tietysti yksi kysymys on, että onko se kirjakauppa vai kustantamo, joka haluaa kopiosuojata teokset: Amazonilla kopiosuojaaja on Amazon, esim. Elisalla ja monilla kv-kirjakaupoilla teos kopiosuojataan, jos kustantamo haluaa suojauksen. Vesileimaus on tietysti yksi kopiosuojauksen laji, mutta se ei kuitenkaan riko itse tiedostoa kuten tekniset kopiosuojaukset. Ymmärtääkseni Suomessa tosi harvat kustantamot ovat missään vaiheessa kopiosuojauksia käyttäneet. WSOY, Otava, Tammi, Like ja Johnny Kniga -kustantamotkin luopuivat teknisistä kopiosuojauksista viime syksynä ja yhtenä vahvana syynä oli helpottaa ostamista, kun ei tarvitse miettiä, että toimiiko kirja juuri minun lukuvehkeelläni. Se, onko kopiosuojauksista luopuminen suoraan johtanut myynnin kasvuun on mielenkiintoinen kysymys, mutta ainakin e-kirjojen myynti on nyt selkeästi kasvussa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *