Kirjaläppää: Kirjamarkkinoinnin taso tänään

Aina valitetaan, että Suomessa ei kirja myy, koska markkinointi ei osaa. Otan tässä esiin tuoreen tapauksen tältä aamulta.

Eräs nettikirjakauppa ei osaa

Aamulla meni poikkeuksellisesti kuppi nurin jonkin kuin muun somesta havaittujen hallituksen toimien takia. Sain nimittäin markkinointisähköpostia eräältä nettikirjakaupalta. Sisältö menee kutakuinkin näin. “Hei, tuore nobelisti. Kivaa! Meillä ei näitä kirjoja nyt ole suomeksi, mutta linkistä pääset muilla kielillä lukemaan. Linkki.”

Kuvankaappaus 2015-10-9 kello 6.11.26 AMMitä sieltä linkistä paljastuu?

No todellakin ei lainkaan minkään nobelistin kirjoja, vaan suomalaisia uutuuksia, joista osa on nostettu mainosvirtaan evästevakoilun avulla.

Kuvankaappaus 2015-10-9 kello 6.20.39 AMNobelisti kiinnostaa aina

Ymmärrän, että on todellinen ongelma kirjakaupalle myydä ei-oota. Kun maailman suurin ja arvostetuin kirjallisuuspalkinto menee toisena vuonna peräkkäin nevöhöördille, jonka suomennosten painokset ovat loppuneet jo kymmenen vuotta sitten, niin ainoastaan antikvariaateissa juhlitaan, jos sielläkään.

Mutta miten vaikeaa on koota vaikka kaikki menneiden vuosien nobelistien kirjat yhdelle verkkokaupan alasivulle, ja osata laittaa sinne toimiva linkki mainospostissa silloin kerran vuodessa, kun jengi kiinnostuu nobeleista jälleen? Ei ihan älyttömän vaikeaa, ei myöskään älyttömän kallista. Että jos nyt ei olekaan tarjolla juuri uusimman nobelistin teoksia, niin viime vuotinen tai edellisvuotinenkin on vielä aika tuore. Laatukirjat eivät vanhene.

Mutta ei vain onnistu. Mainoslinkin kirjat ovat sinällään kiinnostavia, koska olen niitä googlaillut. Mutta hei mikä on todennäköisyys, että olen jo lukenut tai vähintään ostanut pari viikkoa sitten googlailemani kirjat? Eikö olisi fiksumpaa tarjota siihen vääräänkin mainoslinkkiin jotain, mistä en ole vielä kuullut, mutta joka muistuttaa edes etäisesti nobelistin teoksia?

Ai ei vai? Minä menen jonon jatkoksi kirjastoon. Kirjastossa ne osaavat.

3 thoughts on “Kirjaläppää: Kirjamarkkinoinnin taso tänään

  1. Joni Strandberg

    Näyttäisi ainakin adlibriksen verkkokaupassa olevan kuten toivoit.
    En tiedä mistä sähköpostin sait, mutta ainahan on mahdollista, että linkki oli vain rikki. Sitä sattuu, mutta ainakin yritystä on. Hyvä että kirjat ovat kootusti esillä ainakin em. kaupassa ja löydettävissä kaupan etusivun pääbannerin kautta.

    Asiaa sivuten, henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että on hienoa että asiaproosakirjailija voitti. Arvostusta kirjallisuuden alalle, jonka eteen itsekin teen työtä.
    http://www.adlibris.com/fi/kampanja/nobelin-kirjallisuuspalkinto

    Reply
    1. Taika Post author

      Sähköposti tuli suoraan kirjakaupasta, osoitteesta noreply@adlibris.anpdm.com. Ehkä ei pitäisi laittaa typeryyden piikkiin sitä, mikä menee tavanomaisena huolimattomuutena? Asiakkaan kannaltahan se on ihan sama, mutta kirjakaupalle iso ongelma.

      Mutta noin muuten olen kauhean tyytyväinen Nobelista dokumenttiromaanille, ihan liian sivussa oleva laji sisällön laatuun nähden. Ehdoton lempparini tällä saralla on edelleen Berendtin Keskiyö hyvän ja pahan puutarhassa http://kirjasfaari.fi/2012/03/john-berendt-midnight-in-the-garden-of-good-and-evil/.

      Reply
  2. Hanna / Adlibris-verkkokirjakauppa

    Eilen lähettämäämme uutiskirjeeseen eksyi valitettavasti väärä linkki, joka vei virheellisesti Ajankohtaista kirjallisuutta -kampanjasivulle Nobel-sivun sijaan – tämä ei siis ollut tarkoituksenmukaista. Olemme todella pahoillamme virheestämme ja siitä aiheutuneesta harmista.

    Olemme keränneet Nobel-palkittujen kirjailijoiden suosikkiteoksia kampanjasivulle, joka löytyy osoitteesta http://www.adlibris.com/fi/kampanja/nobelin-kirjallisuuspalkinto. Svetlana Aleksijevitšin teoksia ei valitettavasti ole tällä hetkellä saatavilla suomenkielisinä, mutta uskomme, että kustantajilta on tulossa uusia painoksia nopeallakin aikataululla – todennäköisesti vielä tämän syksyn aikana.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *